femkediscoversdownunder.reismee.nl

Brisbane's citylife

Ola!

Na twee relaxte dagen in Noosa waar ik wandelde in het National Park, de straten verkende met Eion (mijn reisgenoot), een biertje dronk in Koala Resort, overnachtte in het mooistehostel tot nu toeen de eerste dolfijnen zag was het tijd om de bus te pakken naar Brisbane. Eindelijk.

Ik keek erg uit naar het leven in de stad. Ik hoopte op andere mensen, cultuur, even geen strand en palmbomen maar in plaats daarvan musea, galerieen, leuke cafe's en volle straten. Dit alles kwam uit na ook maar een blik op Brisbane te hebben geworpen.

Na een korte busreis werd ik opgehaald door Larysa, het meisje dat ik in Cairsn ontmoette. Zij was al een aantal dagen in Brisbane en logeerde in een leeg appartement van een zus van een vriend van een vriend van een zus.. Ik vond het prima; geen andere mensen in een hostel, mijn eigen kamer, badkamer en bovendien kostte het niets. Daar aangekomen na ongeveer een half uurtje met de trein bleek Larysa allemaal dingen te moeten regelen voor het vervolg van haar reis en dus ben ik zelf de stad ingegaan. Er was een gratis muziekfestival in de stad, 'Groovy Grape' en dus besloot ik daarheen te gaan. Het werd meteen duidelijk dat Brisbane leuke dingen te bieden had.. De eerste wandeling door de straten was al fijn; veel mensen, stoplichten, taxi's, mooie architectuur en andere mensen. S'avonds laat kwam Larysa nog even naar de stad waar we een drankje dronken en wat door de straten liepen.

Zondagochtend, het was tijd voor de zondagmarkt. We namen de trein naar Central en liepen vervolgens naar Brunswick St. waar de markt was. Deze viel ietwat tegen want hij was erg klein en er werd wederom universele lelijkheid verkocht maar de wijk waarin de markt was was heel gezellig en leuk. Ik wist nog een oude comic van Batman op de kop te tikken voor Rob in Perth (als een kind zo blij, zo bleek gister). In elk winkelcentrum, klein of groot, hebben ze zogenaamde foodcourts en daar aten we dus even wat waarna we richting South Bank liepen. Hier, aan de andere kant van de rivier was weer een markt. Deze was wel groot en naast de lelijkheid (wie o wie wil er een klok van gebrand metaal??) verkochten ze ook leuke dingen zodat ik een nieuwe tas wist te bemachtigen en overheerlijke Honeycomb.. jum.. De rest van de avond liepen we een beetje door de stad, slenterden we een beetje in de vele souvenirwinkels en dronken we een kop koffie..

Maandagochtend werden we naar de stad gebracht door de zus van de vriend van Larysa. Ze had zelfs in aluminium verpakte boterhammen voor ons gemaakt.. We reden langs mijn hostel en ik besloot eerst even een kijkje te nemen.. Mmh, ze waren aan het verbouwen, het zag er allemaal nogal vaag uit en bovendien moest ik 27 dollar betalen voor een dorm met 25 mensen. Nou ik dacht het niet. Ik belde een ander hostel en liep daar snel heen nadat we op het station waren afgezet. Ik checkte in en liep snel terug naar de stad naar Queens st waar Larysa was en ik nog snel met haar een kop koffie kon drinken. Na het afschedi liep ik naar South Bank om naar de musea en gallerieen te gaan. Als eerste ging ik naar Goma, Gallery of Modern Art. Dit is Australisch nieuwste en grootste gallerie en was inderdaad erg mooi, nieuw en had mooi en interessant werk. Na een bezoek aan de museumwinkel op naar de volgende bestemming, Galley of Art. Hier hadden ze voor een groot deel historisch werk; van Picasso tot Willem de Kooning en een kleine gallerie met hedendaagse kunst. Na deze gallerie en vol inspiratie voor de studio met Martine en een wil om zelf ook kunst te maken ging ik maar even in de zon zitten. S'avonds een beetje in de stad gewandeld, een lekkere koffie van Starbucks (ja ik ben fan van meeneemkoffie met meeneemdekseltjes) gedronken, mensen gekeken, geheeld door een christen en een nieuw boek gekocht waarna ik terug ging naar mijn hostel en kennis maakte met een paar kamergenootjes.

Dinsdagochtend naarQantas ominformatie te vragen voor mijn eventueleoverstap in Azie endaar gelukkig heel wat helderheid over gekregen, door nieuwe, mooie straten gelopen, langs vele mooie kerken, townhalls en oude winkels. Ik wilde graag naar een expositie in het Powerhouse (soort westergasfabriek) enliep via het kleurrijke Chinatown, het drukke Brunswick St en het erg groene New Farm park naar het einde van de rivier waar het Powerhouse aan lag. Daar de expositie 'All you can eat' bekeken; twee fotografen potretteerden mensen met hun favoriete eten terwijl ze dit aten. Dit resulteerde in mooie en leuke foto's.Na deze lange wandeling terug via de filmacademie wat totaal niet boeiend was en eigenlijk niks gaande was; de campus was in Sydney. Een paar productiemaatschappijtjes binnen gestapt en informatie gevraagd hoe zij met Art Directors werken en met een paar emailadressen de deur weer uit..

Even later in het internetcafe ontmoette ik twee jongens uit London, wisselde telefoonnummers uit en ontmoette ze later die avond in een cafe in Brunswick St nadat ik in mijn hostel had gegeten. We gingen naar verschillende cafe's en belandden uiteindelijk rond half drie s'nachts in het Brisbane Treasure Casino.. Dus.. Supergrappig, blijkbaar hadden zij genoeg geld en dus speelden we Blackjack, Poker en roulette terwijl we aan een cocktail nipten. Rond half zes s'ochtends liepen we, zonder verlies, het casino weer uit..

Woensdag was, zoals men dat vast snapt, een suffige dag. Een beetje in het park gezeten, koffie gedronken, beetje rondgelopen, geschreven en s'avonds weer afgesproken met mijn nieuwe Britse vrienden. Ik moest eigenlijk allemaal dingen regelen want de volgende dag zou ik weer weg gaan maar ik had er even geen zin en puf voor.. Die verrekte cocktails..

Donderdagochtend mijn verdere reis geregeld, mijn greyhound pas verlengd, een hostel in Byron Bay geboekt, uitgecheckt en voor de laatste keer de stad in. Deze keer weer even langs South Bank waar ik nog naar de gallerie van de kunstacademie wilde. Helaas had ik dat niet hoeven doen want wat er hing was naar mijn mening ronduit lelijk. Na deze wandeling mijn laatste uur gesleten op het terras van Starbucks waar ik fijn naar de mensen kon kijken.

S'middags om half vijf vertrok mijn bus maar eigenlijk wilde ik helemaal niet weg. Brisbane is absoluut een leuke stad vol mooie architectuur, mooie musea, veel leuke cafe's en mooie parken. Gelukkig waren er ook weinig zichtbare toeristen, wel kwam ik die irritante gast uit Estonia de hele tijd tegen, erg aardige mensen en vooral geen strand, geen 19-jarige zuipgrage kids en geen oppervlakkig geneuzel wat ik zoveel had gezien aan de oostkust.

Jammer dat Brisbane te ver is voor een stedentripje..

xxx

mamsiepamsie

Heerlijk,even wat stadse cultuur opsnuiven kan me heel goed voorstellen! xxxxxxdoei doei.

dineke

dat is even heel wat anders dan zon zee strand......

snap best dat je dat op een gegeven moment wel een klein beetje hebt gezien...

joris de poris

vette shit!! ik wil ook nnaar NZ!!

love u

van J en K(alberg)