femkediscoversdownunder.reismee.nl

Roadtrip Down South Western Australia

G'day!

Afgelopen donderdagmiddag vertrokken Rob, Sam en ik voor een paar dagen naar het zuiden van West Australie, met de auto. De eerste avond zouden we slapen in een chalet in Isaac's Lodge, Margaret River. Deze plaats staat bekend om zijn wijnproeverijen, bossen en ongerepte natuur.

Tijdens de ongeveer vier uur durende autorit reden we langs en door de echte bush met de bekende rode aarde, langs bossen met enorme bomen, vlakke landschappen met koeien (zijn we in Friesland beland..dacht ik even) door de meest verlaten dorpjes. Zo wordt dan duidelijk dat Australie ontzettend groot is en er maar heel weinig mensen wonen. Zo eens in het halfuur kom je een auto tegen. In onze auto was het overigens natuurlijk een groot feest, lekker dingen voor onderweg, de ipod hard aan en meezingen maar, ondertussen rijdend door de mooiste landschappen.

Rond een uur of zeven kwamen we aan in Margaret River en gingen we op zoek naar Isaac's Lodge, wat nog niet eens zo makkelijk was, gelukkig na een beetje rondrijden vonden we onze schattige lichtblauwe chalet. Wijntje dan maar. S'avonds richting het dorpje om wat te eten maar vrijwel alles bleek al dicht te zijn, want er woont vrijwel niemand. We belandden in het enige nog open zijnde restaurant en ja, dit was ook het duurste restaurant.. alledrie dan maar een voorgerecht, dit was niet te doen.. Nog even een blik geworpen in de verlaten kroeg; mensen van het platteland met pullen bier. Dan maar een biertje drinken in de Knights Inn, daar scheen het leuk te zijn; Karaoke avond vanavond.. Ja daaaag, dan doen we niet hoor vanavond..

De enige taxi bracht ons naar ons chalet waar we nog tot in de vroege uurtjes wijn hebben gedronken en onze eigen karaokeavond hebben georganisserd op ons priveterras midden in het bos onder een sterrenhemel waar je U tegen zegt.

Vrijdagochtend, eerst een uitgebreid brekky, eieren, bacon, toast, harsh brown, champignons en bonen.. niet voor mij dan.. jakkes, hoe kun je.. de auto ingesprongen richting strand van Prevelly, schitterend mooie zee, zoveel verschillende blauwe kleuren ook al was het koud en stormachtig. Na het strand doorgereden naar de Giant Rocks, net iets boven Margaret River. Wow! Gigantische rotsen midden in de zee, omringd door een landschap varierend van heldergroen met bomen tot rotsachtig grijs. Een stormachtige, blauwe zee met hoge golven en drie nietige mensjes die de rotsen beklimmen en genieten van de omgeving..

De auto weer in gesprongen en teruggereden naar het dorpje waar we in die enige kroeg gingen lunchen, even naar de supermarkt om wat nibbles te halen voor savonds en hop de auto weer in op weg naar Pemberton, Karri Valley om precies te zijn. Weer een autorit van ongeveer 3,5 uur voor de boeg, maar weer door de mooiste bossen, over bergen waarachter ineens die blauwe zee opdoemt, langs leuke gallerietjes en kleine dorpjes.

AAArgh.. de eerste dode kangoeroe langs de weg... snik...

rond half zes kwamen we aan in Karri Valley, net voor Pemberton. De Karri valley is een vallei met het enige Karri bos in de wereld. De Karri boom groeit enkel en alleen in dit deel van Australie. Onze kamer voor die nacht lag aan het Beedelup Lake, omringd door Karri bomen maakte dit het tot een sprookjesachtige omgeving. Alleen maar bomen om ons heen en ons hotelletje stond gedeeltelijk in het water. Midden in de unieke natuur. Maar weer een wijntje en even iets eten in het restaurantje.. Het regende heel hard die nacht, gelukkig scheen s'ochtends de zon.

Zaterdagochtend, na het fikse ontbijt, eerst tijd voor pret op het meer, oftewel.. roeien.. Het waaide redelijk hard maar dat mocht de pret niet drukken. Hierna met de auto naar de Beedelup Falls gereden, de waterval wat het meer voorziet van zijn water. Weer een Wow! Midden in het bos zoveel lawaai van de waterval. Het regende, er hing een beetje mist en het was indrukwekkend. Doorgereden naar Pemberton om te tanken en naar de Cloucester Tree te gaan, een grote gumtree die je kunt beklimmen. Mij niet gezien, een paar pinnen in een boom dienen als ladder tot 60 meter hoog.. ja daaag...

We besloten door te rijden naar Walpole en Northcliffe om naar de Valley of the Giants te gaan. Weer zo'n anderhalf uur rijden, maar dit schijnt een van de top dingen te zijn in Australie en zowel Rob als Sam waren er nooit geweest. De valley of the giants ligt in een enorm groot natuurpark en onderdeel van het geheel is een Tree Top Walk, 40 meter boven de grond, over de toppen van de bomen. Supermooi en bizar, die bomen zijn met recht Giants.. Sta je daar boven naar de toppen te staren van 400 jaar oude bomen op een constructie die meeveert in de wind om het gevoel van leven in de bomen weer te geven, ondertussen omringd door papegaaien..

Na de Walk naar het andere gedeelte van het bos gelopen waar de zogenaamde Tingle trees staan, oudste bomen ter wereld die een omvang van 30 meter kunnen hebben en van binnen hol zijn om zo te kunnen overleven in extreme droogte. Oftewel, de bomen zijn zo groot dat je er met gemak een huis in kan bouwen.

Het werd al een beetje donker en we moesten maar weer eens op huis aan. Nog zo'n zeven uur rijden voor de boeg.. Weer een gezellige autorit voor de boeg met gezang, een biertje voor de passagiers, onderweg snel wat eten en weer door.. kortom... roadtrippin'!

xx

Fred

Wat een geweldig verhaal! hopelijk heb je ook wat foto's genomen van de 'papagaaien". die waarschijnlijk parkieten en rosella's zijn. zo nee, dan moet je nog effe terug. haha
Het afscheid van Rob en Sam zal wel zwaar vallen na zo'n prachtige tijd met hen.
groetjes en liefs

mamsie marion

hello, je was dus echt back of burke zal wel een grandioos gevoel geven,en vervolgens zulke enorme hoge bomen te ontdekken puik hoor! tot de volgende keer toedeloe x

Tijn

Ik wil ook uren niemand tegenkomen, maar ik kan me niet eens verstoppen in t Vondelpark.

saartje

echt een prachtig verhaal ik zou dat ook graag een keer naar Australië willen en rondtrekken. Het is ook zo gaaf hoe jij een verhaal schrijft want ik zit achter de computer een werkstuk over Australië te maken en dan lees ik jou verhaal en dan lijkt het met alsof ik er bij ben. Je kan dus hele goede verhalen maken.

-xxx-