femkediscoversdownunder.reismee.nl

feeling at home in Canberra

Na het bliksembezoek aan Sydney was het tijd om naar Australisch meest ondergeschoven kind te gaan; de hoofdstad Canberra. De in het binnenland gelegen, gecultiveerde stad die altijd moet vechten om serieus te worden genomen tussen zijn grote broers Sydney en Melbourne. Ik was in de buurt dus hee, ik nam een kijkje..

tijdens mijn tour naar Uluru in Alice Springs ontmoette ik een meisje uit Tasmanie die in Canberra woonde, zij had mij uitgenodigd te komen logeren als ik in de buurt was. Dinsdagavond werd ik dan ook door Petrina en twee vriendinnen opgehaald bijhet busstation. We aten de lekkerste Laksa in het beste Noodlerestaurant van Canberra, dronken een drankje in een fancybar en gingen op huis aan. Een echt huis, jottem.

Woensdag moesten Petrina en huisgenoten natuurlijk gewoon werken en dus zag ik mijn kans schoon eens lekker gebruik te maken van het hebben van een huis. Dus nam ik een uitgebreid bad, maakte ik een lekker ontbijt, ging dvd's kijken op de bank met kopjes thee en de kat en las een boek. S'middags voelde ik mij toch een beetje schuldig dat ik nog niks had gedaan en dus liep ik naar Capital Hill met daar het Parliament House. Ik nam een kijkje in het Parliament House, maakte de toeristische foto's en dacht dat op huis aan gaan de beste optie zou zijn. En ja, dat was het; dus zat ik weer op de bank, luisterde wat naar muziek en kookte met Petrina (en ja, ze hebben in een huis gewoon zout uit een vaatje in plaats van zakjes van de MCdonalds..!)

S'avonds met Petrina en een vriend naar een optreden in eenerg leuk cafeetje vol omabanken, schilderijtjes, lampjes en lekkere koffie. Thuis aangekomen nog een aantal wijntjes gedronken met de door liefdesverdriet gekwelde huisgenoot Matt... tjsa, het is net als thuis.

Donderdag lekker uitgeslapen en samen met Matt, die zich had ziekgemeld, een dvdtje gekeken en liters thee gedronken. S'middags een wandeling door het park gemaakt en langs de rivier die zwart zag van de zwanen. Bij de National Gallery van Australie aangekomen en daar via de beeldentuin een kijkje genomen. Veel internationale kunst en dus ook Mondriaan, De Kooning, Rietveld, Rubens enzovoort.. Op de terugweg even van de zon genoten in het park, want kouder is het wel hier in Canberra. Voor het eerst sinds weken heb ik mijnlange broek aan en s'avonds zelfs een trui..ja ja!

Die avond voor Matt en Petrina een Nederlandse maaltijd gekookt; andijviestampot..Helaas was ernergensandijvie te vinden en was Petrina vegetarisch dus werd een zeer vrije interpretatie van het recept;deze keer met spinazie, vegetarische worstjes en kaas, maar lekker dat ze het vonden.. en natuurlijk dat kuiltje jus! S'avondseen dvd'tje gehuurd en met appeltaart endekens op de bank gehangen, wat wil je nog meer!

Aangezien ik nog bijna niks van de stad had gezien was het tijd om dat vandaag te doen. Via een van de bruggen die de Capital Triangle vormen naar de stad gelopen alweer ik een sfeerloos centrum vond. Vrijwel iedereen in Canberra werkt bij de regering en je merkt dat aan alles. Het is een zakelijke, formele stad. Er zijn geen mooie, oude gebouwen en veel, heel veel winkelcentra. Aan het eind van de middag kwam Petrina richting stad om mij op te halen en reden we naar het Old Parliament House waar wenaar het cafe gingen.. Later die avond metPetrina en eenpaar vriendennaar de Transit Bar gegaanomrond een uur of drie naar huis te gaan met een zoem in je oren van de DJ's muziek..

Zaterdag uitgebreid ontbeten met eieren, versgeperste jus, toast en de krant.. Petrina had die avond eengemaskerdbal van haar werk en dus moestenwe naar de stad om jurken te passen, panty'sen juwelen te kopen en koffie te drinken. S'middags getuttebelt met make-up en de jurken, krullen gezet en Gin gedronken. Ik bracht Petrina naar het feestgedruis en dus was het ook tijd om afscheid te nemen want die avond zou ik de bus instappen naar Melbourne. Terug thuis samen met Matt boodschappen gedaan en lekker gekookt. Nog maar eens voor de laatste keer gebruik gemaakt van het hebben van een huis.

Om vijf voor twaald die avond was het dan tijd om in de greyhoundte stappen. Voor de laatste keer, mijn Greyhound traject zit erop. Melbourne is mijn laatste stop in Australie voordat ik naar Nieuw Zeeland vlieg. Een rit van acht uur..

xxx

Reacties

Reacties

Rutgrrr

En nu begint het echt interessant te worden! Haha nee hoor grapje. Ik heb niet al je verhalen gelezen, maar zie dat het van een leien dakje gaat. Precies zoals ik het ervoer. Het jammere van alleen reizen is idd dat je niet meteen iets met iemand kan delen, dus schiet je maar voor het vaderland weg om vervolgens aan het thuisfront te kunnen laten zien: 'kijk! zo was het dus! en dan had je achter die boom nog... and die man die je nu ff niet kunt zien was....'. Maar goed, maak veel vrienden, vooral uit landen waar je nog eens naartoe wilt. Ik heb er de afgelopen weken gretig en met veel plezier gebruik van gemaakt!

In protte wille fjierder X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!