femkediscoversdownunder.reismee.nl

Sydney

hai,

Nadrie dagen in het PittoreskeNewcastle en na een slechte nacht slaap (feestende mensen, kotsende mensen.. jaiks!) om tien uurde bus ingestapt naar Sydney.Ik had een ander hostel dan Nathan geboekt en dus waren dit de laatste uren. Hij vroeg nogdrie keer tot wanneer ik in Melbourne was en in Nieuw Zeeland, shit..

Een beetje slaperigkeek ik uit het raam toen ik ineens vanuit mijn ooghoek het Operahouse zag.. HET Operahouse.. Wow.. En we reden over Harbour Bridge..! Mooie binnenkomst en vreemd ook. Hetzelfde gevoel alstoen ik in New York aankwam; zoveel bekende beelden en ineens sta je daar live, een vreemd gevoel.. Overweldigend wel. Ik nam de underground naar Kings Cross waar mijn hostel was, checkte in en nam de underground weer terug om Larysa weer te ontmoeten. We spraken af op Circular Quay,aan de haven en dus bij het Operahouse.

Wat een mooi gebouw! maar.. het was helemaal niet wit.. een beetje creme.. Mmh.. Datnam ik op de koop toe.. Met Larysa naar het Museum of Contemporary Art waar mooie exposities warenvan aanstormende kunstenaars uit Australie.Daar raakte ik op bizarre wijze mijn lens kwijt wat natuurlijk mega irritant was..Het was Larysa's laatste dag en zij wilde graag naarde Botanic Gardens, en daar gingen we. Lopendlangs de bekende haven uitkijkend over de brug kwamen we aan in de tuinen vol kakketoes, palmbomen, vetplanten, jonge eendjes (ja, hier is het lente..) en reuzen magnolia's. Daarna fijn door de straten gelopen, mooie gebouwen gespot, koffie gedronken, winkels bekeken en veel foto's gemaakt.

S'avonds in mijn hostel kennisgemaakt met mijn twee kamergenoten uit Liverpool en met die ene heel erg dronken en irritante Ier. Wat een nerd, hij boekte geen kamer maar zat de hele dag bier te drinken in het hostel en was al drie dagen strontlazerus, niet ok.. Maar goed, ik sliep in een kamer met normale jongens en maakte met hen nog even een rondje in Kings Cross. Een leuke maar vage buurt. Veel mensen, beetje shabby, s'avonds wemelde het van de dronken toeristen, veel nachtlubs, zwervers, prostituees en andere weirdo's. Niet saai in elk geval en geen reden om bang te zijn, dus.

Maandag om tien uur met Larysa afgeproken om nog even wat te drinken voordat ze naar het vliegveld zou gaan richting Singapore. We zagen elkaar nog even op Central, en dronken, ja ja, weer eens koffie. We zeiden gedag en ik maakte mijn wandeling door George St. Een mooie en erg lange straat, veel mooie gebouwen, pleinen, drukke straten,monorailsen de bomen met paarse bloesems. Een grote stad Sydney, een fijne stad ook. Ik zou hier makkelijk kunnen wonen en meedeinen met de stroom mensen bij de stoplichten. Erg veel leuke winkels en dus kocht ik voor het eerst in twee maanden nieuwe kleren, en jemig, wat goedkoop. De dollar is voor mij erg gunstig en dus betaalde ik voor een jurkje, hoodie en tshirtje maar 18 euro... eerst natuurlijk weer zes keer nagedacht want je moet alle wel de hele tijd meesjouwen. Maar goed, de hoodie zit lekker en het T-shirt ook..

Het was erg mooi weer en dus besloot ik naar noord Sydney te lopen via de Harbour Bridge, dit zou mooie uitzichten en kiekjes opleveren en dat deed het. Die brug is zo immens groot en het Operahouse zo mooi. Het vernaderd constant van vorm naarmate je verder over de burg loopt en is mede daardoor nogal indrukwekkend. Aangekomen aan de andere kant van de brug liep ik naar Luna Park, een fairground uit 1930 waar de originele attracties nog staan. Superleuke poort en mooie authentieke beschilderingen en attracties. Uitkijkend over de haven van deze kant in de zon vond ik naast me ineens een portemonnee. oh nee.. Door een beetje sneupwerk kwam ik erachter waar de eigenaar op school zat en dus bracht ik daar de portemonnee bij een of andere conrector. Hirdoor liep ik ineens weer in een bijzonder leuk buurtje in Sydney vol kleine schattige huisjes.

Teruggelopen via de Harbour Bridge en de buurt The Rocks, de eerste en Europese buurt. Geroge St. weer helemaal uigelopen en meestal verwonderd met mijn hoofd richitng de lucht, naar al de hoge gebouwen, die monorail boven je hoofd. Ik ging even wat boodschappen doen en kwam daar een Fins meisje van mijn Alice Springs tour tegen, toevallig.. Een beetje rondgedoold, ansichtkaarten gekocht en geschreven en de trein genomen naar Kings Cross waar ik even iets ging eten en een beetje rond liep tussen de rare vogels. Flink gebruikt gemaakt van het gratis internet hier en dus geskypet met Joris en Rob en Sam, autohuur geresearched en een beetje gemailed..

Nu heb ik net uitgecheckt en misbruik ik het gratis internet nog even voordat ik de stad inga waar vanmiddag mijn bus vertrekt naar Canberra. Daar word ik opgehaald door Petrina, een meisje dat daar woont en ik heb ontmoet in Alice Springs, ik slaap bij haar..

oef.. ik pak mijn backpack maar weer en loop naar de trein... Tot in Canberra!

xxx

Reacties

Reacties

Debby

Zo lieve Femke,
eindelijk aangekomen in Sydney,
de stad waar ik 42 jaar geleden ook heb rondgelopen.
Ik krijg last van heimwee...en mis de warmte!
dikke tût

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!