femkediscoversdownunder.reismee.nl

Port Maquarie & Newcastle

hai!

Na twee dagen in Coffs Harbour vertrok mijn bus naar Port Maquarie, een klein stadje aan de oostkust. Ik zei mijn nieuwe vrienden uit Zweden en Australie gedag en stapte om drie uur op de bus. Rond zes uur stond de shuttle naar het hostel alweer klaar. Samen met Nathan, een Engelse jongen die ooit in Noosa al had ontmoet, ook in Coffs Harbour was en nu ook naar Port Maquarie ging een erg goedkope Fish&Chips gegeten en de eerste wandeling door het stadje gemaakt. Zag er ok uit.

Het hostel was heel leuk, net een huiskamer van Oma en dus uitermate geschikt om s'avonds een boek te lezen en even helemaal niks te doen. Omdat ik de volgende ochtend met Nathan de 12 km lange wandeling van Town Beach naar de vuurtoren zou gaan maken ging maar eens vroeg naar bed..

S'ochtends een energierijk ontbijt gegeten om vervolgens op pad te gaan. Je raakt zo snel gewend aan dat vele lopen en dat zelfs met je slippers aan. We liepen langs erg mooie baaien en uitzichten over valleien. Stukken regenwoud wat me erg deed denken aan Cape Tribulation, mooi dus. Erg veel lizards onderweg en op de goede punten weer een aantal walvissen gepot waarvan er een weer meerdere malen uit het water sprong. Na een wandeling van ongeveer vier uur, door dat vele fotograferen van dat natuurschoon, de kookaburra's, walvissen en oceanen kwamen we aan bij de vuurtoren. Deze was veel kleiner dan ik had verwacht maar alsnog leuk om te zien. Daar op de lookout weer meerdere walvissen gezien en daarna teruggelopen naar Pacific Dr. Want ja, we moesten terug met de bus aangezien we om drie uur bij het Koala Hospital wilden zijn.

Ach, die arme koala's.. Sommige waren uit de boom gevallen, anderen aangevallen door een hond en weer anderen aangereden door een auto. Of gewond geraakt in een bosbrand. Aangezien Koala's zoals we allemaal weten Eucalyptus eten en daar vrijwel geen voedingstoffen inzitten en zoveel giftige stoffen bevatten dat de lever overuren moet maken zijn de dieren altijd moe en slapen ze zo'n 80% van hun leven. Ze lopen dus niet snel en zijn een gemakkelijke prooi.. Arme hen. Er zaten een paar zielige gevallen, vijf in de intensive care en er was net een baby geboren.. Ik was bijna in staat een koala te adopteren maar had mijn creditcard niet bij me.. het klan via internet trouwens, een Nederlandse heeft een site opgezet www.koalaziekenhuis.nl mocht iemand een koala voor kerst willen!

Hier kwamen we een Schot en een Nederlander tegen die een bijzonder duo vormden; een stereotype schot met dito accent en een Nederlander die hem absoluut niet kon verstaan. Met hen het stadje ingelopen en s'avonds afsgeproken om de Trivia quiz te spelen in een hotel.

In het hostel een man uit Nieuw Zeeland ontmoet die Nederlandse ouders had die uit Groningen kwamen en een oom die in Sneek woonde. Raar, hij kon zelfs een beetje fries praten. ook wel weer grappig. Het viel mij hier op dat er erg veel oudere mensen in hostels verblijven, leuk dat men dat doet en je weer andere mensen ontmoet. De volgende dag een beetje het stadje in gelopen, drie kerken bezocht met erg praatgrage Australische omaatjes en de door mij zo geliefde Lo Go bargain shops. Where everyone gets a Bargain.. Yes!

Later die dag de bus gepakt naar Port Maquarie waar we (ja, Nathan ging ook en ik wist niet hoe blij ik daarmee was..) om tien uur aankwamen. Het stadje zag er verbazend mooi uit, veel erg mooie monumentale gebouwen, grote parken en een mooie rivier. Het hostel was onwijs mooi, het was een voormalige mannenclub en dus veel houten vloeren, houten tafels, chesterfields enlambricering. Er slaap nog maar een iemand anders in mijn kamer dus dat was relaxed, eindelijk een beetje ruimte.

De volgende dagweer wandeldag en weer met Nathan (die geen mening leek te hebben, constant vroeg wat ik wilde doen, zijn mening steeds bijstelde als ik iets anders vond en aan mij vastgeplakt leek). Deze keer naar Nobby;s head, een voormalig eilandje waar nu een pier naartoe loopt. Ineens was het ontzettend warm, zo'n 36 graden, stond er een hele warme, harde wind en werden we daardoor gescrubd tijdens de wandeling. Scheelt weer. HIerna richting stad gelopen wat een hele fijne sfeer had, leuke mensen en cafeetjes.

Die dag verder naar de Gallery of Modern Art met hele mooie kunst. Newcastle is het stadje in Australie met de meeste kunstenaars en dus waren er veel gallerien en musea. Verdergewoon een beetje rondgewandeld, beetje koffie drinken, beetje winkel in, winkel uit, dat soort dingen. S'avonds een biertje gedronken in The Brewery..

Zaterdag had ik afgesproken met Tom, de jongen die ik in Coffs Harbour had ontmoet. Hij komt uit Adelaide maar woont al vijf jaar in Newcastle waar hij medicijnen studeert. Ja, Nathan was er ook. Met zijn drieen door de straten, over heuvels, langs cathedralen, door parken, langs ruines gelopen. Koffie gedronken in een erg leuk koffietentje en aan het eind van de lange wandeling (Tom stond verbaast over al de nieuwe dingen die hij ontdekte) een drankje gedronken in de oude Town Hall. Daar wel vijf bruiloften bewonderd..

Dat waren alweer die dagen aan de oostkust.. De volgende dag, zondag vertrok mijn bus (en ja.. die van Nathan..) naar Sydney.. spannend.. de stad van het Operahouse en de Harbour Bridge..! ik ben nu twee dagen in Sydney, ga morgen naar Canberra.. Sydney krijgt zijn eigen verhaal, want deze stad verdient dat..!!

xxx

Reacties

Reacties

dineke

dus je hebt een kleef aan......

zo te lezen ben je een ervaren wandelaarster geworden!!

even een nieuwtje uit grun....per 16-12 wonen wij in Heerenveen...

dus ons stulpje hier zal je niet meer kunnen bewonderen..
Heerenveen is weer wat centraler!!

he bedankt voor je verhaal, en ik wacht weer met spanning de volgende af..en foto's aber natuurlich

Wim

Erg leuk om dit te lezen, mooie storry
Lijkt me leuk om deze reis met je vader te doen, maar wie zorgt dan voor zijn tuin?

groeten

fred

Ja, dat vind ik een hele goede vraag! Misschien kan Femke, Nathan sturen. Overigens is dat vele wandelen wel ontzettend goed voor de conditie. Ik schat dat het in new castle ook nog wel een aardig temperatuurtje is. Nog even en je zit in New Zealand, maar eerst melbourne nog. Ik ben ook erg benijd naar de foto's die bij deze trip horen.

kus,kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!